2008-01-08

Att installera om Windows går snabbt och lätt..

...trodde jag.

I torsdags förberedde jag allt.
Sådant jag ville spara flyttades till en annan hårddisk som inte skulle röras och sen ploppade jag i skivan, lät datorn starta om och gick in i programmet. HDDn formaterades om och jag ville nu installera Windows.
I vanlig Hofling-anda ville den inte.
Enligt programmet var Ingen hårddisk "windowskompatibel", och den ville lägga in filer på min andra hårddisk.
"Ok, tänkte jag. Då väljer vi att installera Windows på den hårddisken då"
Det gick inte heller. Även den var, enligt programmet, icke Windowskompatibel. Lagom kul. Så i samband med att jag åkte in till Arbetsförmedlingen, eller närmare bestämt Infoteket för att kolla kurser (Som var stängt. Go Figure) så drog jag till NetonNet och köpte en ny hårddisk. Sen hem, in med den i datorn och starta upp.
"Ej Windowskompatibel"

Jag var ju inte särskilt glad, kan man säga. 700kr för en ny ren och fräsch Hårddisk, så vill inte Windows installeras på den. Så jag sket i det, försökte vara social (Vilket, lustigt nog, blev att jag satt framför WII:et istället och när mina föräldrar frågade om vad det kunde vara för fel så lekte jag huggorm)
Så fick jag en snilleblixt i söndags vid 20:00. Jag drar ur alla hårddiskar utom den nya. Windows gick att installera.
en "lustig" sak med detta är att efter att jag installerat Windows och allt sånt, så stängde jag av datorn, pluggade i mina andra hårddiskar och startade om.
Datorn kom inte förbi Den första laddningsskärmen (Den där man kan trycka på en knapp för att komma åt BIOS). Så jag testade att dra ur den ena hårddisken. Nu kommer datorn förbi den laddningsskärmen, men det tar uppåt två minuter. Något som aldrig tidigare har skett. Den brukar, som den ska, vara synlig i ett par sekunder sen ser man den vanliga texten.

För att göra dagen ännu bättre, så är den hårddisk jag dragit ur och som för tillfället inte kan annvändas, just den hårddisk med alla installationsfiler och dyligt, så inget Photoshop för mig på ett tag. Givetvis ligger de bilder jag tecknat och sedan färglagt där med. Woop de doo.

Och när jag sätter i den disken; DISK BOOT FAILURE.
Jag hoppas verkligen att jag (eller någon som kan mer) kan lösa detta utan att jag måste formatera den hårddisken. Det vore inte roligt..

En av de hårddiskar jag har inkopplade är en SATA (Om det nu gör någon skillnad, allt sånt var färdiginstallerat när jag köpte burken för ungefär ett år sen) och jag har inte haft detta problemet när jag installerat om Windows innan.

Dags att sova.

1 kommentar:

Anonym sa...

lart mycket