2008-02-04

Die Hard 4-recension. (Typ)

Jag vägrar lägga till ".0" för det låter bara löjligt, enligt mig.

Så.. nu har jag "äntligen" sett Live free or Die Hard. Jag skulle väl inte kalla det för den bästa filmen i quadrologin. Snarare den sämsta. Här är mina åsikter om varför;
Die Hard-serien har alltid varit packade med action. Det har väl inte precis varit särskilt verklighetstroget för den delen, men det har ändå varit relativt små saker. Åtminstonde om man jämför med den fjärde filmen.
Det är slutet som stör mig allra mest. Att man får se McClane köra en stor långtradare, som dessutom blir beskjuten av en f-17 eller 18 eller vad nu det är för flygplan Marinen använder. Det som kan sväva, i alla fall.
Hursomhelst. Det svävar framför långtradaren, och börjar skjuta. Den blåser av taket och omvandlar släpet till strimlad hackebiff. Måste vara en extremt bra långtradare, för alla andra bilar i filmen som blir skjutna på tycks explodera. Men inte denna långtradaren, som dessutom har gigantiska hål i motorhuven. Nej nej, denna klarar biffen.
McClane hade en jädrans tur när han tog den långtradaren.
Hela dne scenen är alldeles för extremt löjlig. Speciellt sennär han hoppar över till planet.

Nej, McClane har gått från en cool, svärande snut med en underbar fras, till en skallig barnvakt.

Att de sen valde att censurera frasen är ju ett jäkla helgerån!

en annan scen som jag har för mig har visats i trailers och liknande är ju tunnelscenen, där vi har flygande bilar som slå ut helikoptrar osv.

Nej, detta var ingen höjdarfilm.

Inga kommentarer: